[Interview] Erwin van der Zande over Bright

[Interview] Erwin van der Zande over Bright
  • Media
  • 4 apr 2017 @ 10:53
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • CrossmediaInterview

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Bright is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright.

Kun je Bright introduceren?

Bright is hét tech-platform van Nederland. Altijd op zoek naar het vernuft in digitale technologie, design en style, naar de gamechangers en de eye-openers. Bright is onderdeel van RTL en bereikt via tv, web, apps en events maandelijks een half miljoen Nederlanders.

Web: spin in het web is de nieuwssite Bright.nl inclusief gratis apps voor iOS, Android en Windows Phone. Aanvullend biedt het online magazine Bright Ideas eens in de twee weken verdieping over vernieuwing.

Tv: wekelijks is Bright TV, het enige tech-programma op de Nederlandse televisie, te zien op RTL Z en RTL 7. De presentatie is in handen van Merijn Doggen en mijzelf. Andere vaste gezichten zijn David Lemereis met de Uitpakparty, Miriam van 't Veer en Bram van Dijk. Bright TV is online terug te zien via RTL XL en op YouTube. Iedere aflevering wordt door 150.000 tot 200.000 mensen bekeken.

Event: Bright Day is het jaarlijks tech-fest voor nieuwsgierig Nederland, waar bezoekers de nieuwste technologie, innovatie en consumenten-electronica kunnen beleven. De zesde editie trok in november 2016 in de Werkspoorkathedraal in Utrecht over twee dagen 10.000 betalende bezoekers.

Social: op YouTube is Bright met ruim 12 duizend subs het grootste nieuwskanaal van de RTL Nieuwsgroep. Ook Brights bereik op Facebook (16K+) groeit flink.

Hoe onderscheidt jouw mediamerk zich van andere mediamerken?

We zijn daar waar de tech-lover zich bevindt. Bright is het enige 360-graden tech-merk met tv, online én events in haar middelenmix. Inhoudelijk bevindt Bright zich op het kruispunt tussen technologie en lifestyle. Het weet daarmee een steeds breder publiek aan te spreken dan alleen de innovators en early adopters.

Wat waren de hoogtepunten in 2016?

In november 2016 vond de RTL Z Tech Week plaats, waarbij we iedere dag Tech Updates op televisie uitzonden. Met als hoogtepunt op 5 en 6 november 2016 Bright Day, hét tech-fest van de Benelux. Het was een weekend vol vernieuwing: bezoekers konden virtual reality ervaren, meedoen aan een dronerace, een 3D-selfie maken en versteld staan over de vele toepassingen van robots. Ruim 10.000 bezoekers maakten het mee op Bright Day. In de aanloop hebben we via Bright.nl, RTLZ.nl, RTL Nieuws.nl en de sociale platformen van deze merken een vibe gecreëerd, waardoor het festival een maand van tevoren uitverkocht was. Ook op televisie werd er wekelijks stilgestaan bij de nieuwste attracties en presentaties.

Welke stappen heeft Bright in 2016 gezet op gebied van crossmedia?

We proberen de tech-lover via alle relevante kanalen aan te spreken en te bereiken en aan ons te binden. Omdat een steeds grotere groep Nederlanders geïnteresseerd is in tech, hebben we onze strategie in 2016 verbreed. Presentator Merijn schuift regelmatig aan als tech-deskundige bij RTL Boulevard.

Bright was altijd al crossmediaal, maar sinds de start van het nieuwe RTL Z in september 2015 werd het medium televisie aan onze middelenmix toegevoegd. Dit biedt de perfecte combinatie van kanalen en de juiste mix die we voor partners effectief kunnen inzetten.

Wat is jouw visie op crossmedia?

De makers achter Bright zijn kinderen van deze tijd en crossmedia is voor hen een natuurlijk gegeven. Je volgt bovendien je publiek en dat is in de ruim tien jaar dat Bright bestaat steeds diverser en crossmedialer geworden in zijn mediaconsumptie. Bright bericht ook over crossmedia-praktijken en voor de makers geldt: practice what you preach!

Op welke crossmediacase ben je trots?

Een absoluut hoogtepunt van de RTL Z Tech Week was de allereerste editie van de Bright VR Awards, op de avond voorafgaand aan het Bright Day weekend. In samenwerking met Samsung werden de beste Nederlandse VR-producties in het zonnetje gezet.

Er waren ruim honderd inzendingen en het publiek kon op zijn favoriet stemmen via tv en de digitale platformen Bright.nl, RTLZ.nl en RTLNieuws.nl.

In de Werkspoorkathedraal te Utrecht werden de Bright VR Awards vervolgens uitgereikt. De show begon met alle 200 aanwezigen die een Samsung Gear VR opdeden, om te worden getrakteerd op een VR-film die speciaal voor de gelegenheid is geproduceerd door WeMakeVR. In acht jurycategorieën zijn de winnaars bekendgemaakt, en de publieksprijs ging naar Night Fall (&samhoud, Het Nationale Ballet). Als eerste balletgezelschap ter wereld produceerde het Nationale Ballet een voorstelling in VR.

Daarnaast keken bijna 600.000 mensen naar de speciale uitzending van StukTV over de Bright VR Awards.

Hoe ondersteunt Bright adverteerders?

We spreken de doelgroep tech-lovers aan via alle relevante kanalen en merken binnen alle mogelijke platformen en devices. Met de inzet van de media bij RTL genereren we groot volume.

Tijdens Bright Day testten bezoekers zelf de toekomst met virtual reality gear van Samsung, de Sony Playstation VR, Birdly Virtual Reality Simulator, de Hololens mixed-reality headset en een drone-race verzorgd door het Nederlandse Formula FPV. Spreekstalmeester Maxim Hartman ontving op het podium onder meer keynote-spreker André Kuipers en garage inventor en YouTube-ster Colin Furze. Ook jonge techies hoefden zich niet te vervelen. In de Bright Kids-area reden raceauto’s op zout water en stonden klooikoffers.

Wat is het laatste nieuws?

Bright Day 2017 staat gepland in het derde weekend van november met voor het eerst een speciale dag, de vrijdag, voor scholieren en studenten. Het wekelijkse Bright TV (RTL Z/RTL 7) wordt vanaf april afgelost door de dagelijkse Bright Tech Update (RTL Z/ RTL 7). En de tweede editie van de Bright VR Awards uiteraard!

www.bright.nl

www.crossmediaawards.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken